Sunday, March 1, 2015

Bromma Brewery - Surkärringen

Igår var det dags för mig och min främste bryggarkompis, Andreas, och mig att brygga med vårt Bromma Brewery igen. Det har inte blivit mycket gemensamma bryggder för oss på sistone men nu blir det ändring på det!

På schemat stod det vår första suröl som vi döpt till Surkärringen. Det blir ett väldigt experimentellt projekt som ska stå och jäsa i ett år. Vi planerar att dela upp ölen i fyra mindre batcher om ett halvår, och sekundärjäsa med olika frukter och bär. De vi tänkt just nu är hjortron, blåbär, sura körsbär och kiwi. Kan bli riktigt spännande!

Malt:
3.75 kg Pale Ale-malt (79 %)
0.5 kg Rågmalt (10,5 %)
0.5 kg Münchnermalt  (10,5 %)
Mäskat vid 67 °C i 60 min och sedan utmäskat 1 min vid 78 °C.

Humle:
7 g Amarillo (10 IBU)

Jäst:
Belgian Lambic blend (Wyeast 3278)

Bilder från bryggningen:

Tungt att röra runt i den grötiga mäsken!

Andreas är duktig på att röra.

Andreas är duktig på att laka också! Det gick relativt smidigt. Rågen gjorde det lite trögt men inte så farligt.

Damejeannen där ölen ska jäsa i ett år nu. Spännande!

No comments:

Post a Comment