Monday, March 16, 2015

Bromma Brewery - Minneberg Weizen

Igår bryggde jag och Andreas vårt andra och sista bidrag till årets svenska mästerskap i hembryggd öl som går av stapeln i Solna i maj. Den här gången blev det en weißbier, alternativt hefeweizen eller ljus veteöl av sydtysk typ som den heter på SHBF, Ölet är starkt inspirerat av det lyckade ölet jag gjorde till Knapp Karins disputationsfest!

Bryggvolym: 18 liter

Malt:
2.3 kg Ljus vetemalt
1.6 kg Pale Ale-malt
Mäskat 30 min vid 44 °C (Syrarast), 30 min vid 52 °C (Proteinrast), 60 min vid 66 °C (Sockerrast) och till sist utmäskat 1 min vid 78 °C

Humle:
50 g Hallertauer Mittelfrüh
20 g Amarillo
Koktid: 60 min

OG: 1.050
IBU: 11

Bilder från bryggningen:

Andreas kollar temperaturen på mäsken inför proteinrasten

SG-koll kontinuerligt under lakningen. Riktigt mycket socker (1.096 i början)  i vörten!

En skål med Hallertauer Mittelfrüh-humle redo att slängas i vörten!

Stabilt rullande kok med rikligt med humlekottar


No comments:

Post a Comment