Tuesday, May 12, 2015

Bryggdag: Disputerad Stout

Idag tog jag lite välförtjänt ledigt och bryggde öl inför min disputationsfest. Idag blev det en Dry Stout som jag bryggde helt solo. Det var lite slitigt, men det gick toppen ändå.

Malt:
4.5 kg Maris Otter Pale Ale-malt
0.3 kg Chokladmalt
0.2 kg Mörk chokladmalt
0.2 kg Svartmalt
0.2 kg CaraBrown
0.1 kg Rostat korn

Mäskat vid 65 °C i en timme och sedan utmäskat 1 min vid 78 °C.

Humle:
54 g Fuggles i 60 min

1.5 g Protafloc tillsattes 15 min före kokets slut.

Jäst: Whitelabs Dry English Ale (WLP007)

OG: 1.046
IBU: 36

Förväntad ABV: 5.0 % (Om den lyckas jäsa ner till FG = 1.008)

Bilder:
Alla ingredienser minus jästen! Praktiskt med färdigkrossad malt från MaltMagnus.

Fina Fuggles-humlekottar i den svarta vörten.


Filtrering av den slutgiltiga vörten. Ölet kommer ha en fin nattsvart färg!

No comments:

Post a Comment