Saturday, August 8, 2015

Fatlagring av Barleywine och Imperial Stout

Nu har både barleywinen och imperial stouten jäst i över en månad och kan anses vara färdigjästa. Då är det dags att sätta in slutklämmen innan det är dags att tappa på flaska: fatlagringen! Jag ska lägga 10 g mellanrostat amerikansk ek i vardera jäskärl. Ekspånen har jag lagt i bourbon nu, dels för att desinficera men även för att ta smak från bourbonen. Jag har använt Woodford Reserve Distiller's Select till detta, en bourbon som jag verkligen älskar. Jag hoppas på ett bra slutresultat!

När jag hällde på bourbon på ekspånen fullkomligt exploderade det med dofter. Vaniljigt så det heter duga!

Bilder:
Mellanrostade ekspån på amerikansk ek

De blötlagda ekspånen samt den bourbon jag använt

Bourbon-inlagda ekspån!

No comments:

Post a Comment