Tuesday, July 7, 2015

Bryggdag: Riksby KornmaltsVin

Hej hej hallå dagboken
Som arbetslös måste man hitta på saker. En av dessa saker kan till exempel vara att brygga roliga öl, förslagsvis sådant som är riktigt starkt. Det tycker i alla fall jag så jag har två bryggprojekt på gång: En imperial stout och en barleywine, båda bourbon-"fatlagrade" med ekchips som stått och dragit i bourbon i mitt lilla bryggverk på 5 liter. Idag var det blåsigt ute och inte jättelockande att sitta ute i den lilla sol som tittar fram så jag passade på att brygga min barleywine, som jag kallar Riksby kornmaltsvin (inte svin, utan vin på kornmalt!):

Malt:
1.4 kg Maris Otter Malt
0.45 kg Münchnermalt
0.15 kg CaraPale
0.15 kg Crystal 100
0.15 kg Crystal 150

Humle:
15 g Columbus

Jäst:
WLP001 California Ale

OG: 1.094 (Vilket borde resultera i en ABV på 9-11 %)
IBU: 60
Kollar tempen under mäskningen. Den ligger stabilt på runt 68-69 °C.

Maltrester. 2.3 kg malt på 5 L öl är inte dåligt...

Sista humlegivan på hela 5 g Columbus.

No comments:

Post a Comment