Saturday, January 31, 2015

Bryggdag: En Knapp IPA

Lördag innebär ölbryggning på sistone, så även idag. Det stod en Amerikansk IPA på bryggschemat som jag gjorde till min kompis Knapp Karin Norrfors som disputerar i mars. (Grattis i förskott!)

Jag har försökt göra ett riktig humlebomb med relativt låg beska och alkoholhalt för att vara en IPA men med mycket humlesmak. Det blir spännande att provsmaka om några veckor!

Malt:
4.65 kg Pale Ale-Malt
2.00 kg Vetemalt
0.35 kg Mörk karamellmalt

Humle:
100 g Simcoe (60 g Torrhumling)
100 g Centennial (40 g Torrhumling)
90 g Amarillo (50 g Torrhumling)

Jäst: Wyeast 1217-PC (West Coast IPA)

Bryggstorlek: 25 Liter
OG: 1.057
IBU: 56
Förväntad FG: 1.012
Förväntad ABV: 5.9 %

Bilder från bryggningen:

Karin var med och hjälpte till och gjorde bland annat ett superbra jobb med att krossa malten!

Mäskning! Karamellmalten gjorde att det fick riktigt fin färg. 

Ett hav av humle...

.... och ett berg av humle. Det kommer bli en grym IPA det här, det känner jag på mig!

No comments:

Post a Comment